Optymalizacja stron WWW na WordPress

Sklep internetowy przygotowany przez WordPress i WooCommerce
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i Elektroniczna księgowość
21 września, 2020

Optymalizacja stron WWW na WordPress

WordPress oferuje sporo opcji pod względem tworzenia stron internetowych, ich budowania i prowadzenia. Dzięki opcjom WordPressa budowane są strony, jakie można łatwo rozwijać również z uwagi na pozycjonowanie. Żeby optymalizacja strony WWW na WordPressie była skuteczna, warto sprawdzić wtyczki i narzędzia zaprojektowane do optymalizacji i {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Pierwszym narzędziem bardzo przydatnym do optymalizacji stron internetowych jest przygotowany przez Google Page Speed Insight. To narzędzie przede wszystkim ocenia czas, jakiego wymaga przeglądarka, żeby w zupełności wyświetlić stronę . Na podstawie danych Google wskazuje ocenę w skali od 0 do 100 punktów. I choć sam Page Speed nie poprawia pozycji, tak niska ocena punktowa może wywołać jej obniżenie. To co istotne w tym narzędziu, to pełna analiza elementów, jakie oddziałują na ten lub inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, które elementy wymagają naprawy. Między innymi warto zmniejszać rozmiary obrazów, usuwać zasoby blokujące renderowanie, usuwać nieużywane kody CSS, JavaScript lub wtyczki.

Google Lighthouse

Dobrze rozwiniętym narzędziem optymalizacji stron na WordPress jest też narzędzie Google Lighthouse, zamieszczone bezpośrednio w przeglądarce. Działa w sposób zbliżony do Page Speed Insight, ale jest trochę bardziej funkcjonalne, z uwagi na dostępność 5 kategorii. Kategorią pierwszą jest wydajność strony. Analizuje stronę WWW z uwagi na jej działanie. Określa między innymi czas wyświetlenia strony, wskazuje niepotrzebne kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy niezbędne do poprawy, żeby zwiększyć wydajność. Drugim parametrem jest dostępność. W tym dziale istotne jest dostosowanie do użytkownika. Analizowane są np. teksty alternatywne, przystępność języka albo poprawna struktura.

Kolejny parametr – best practices – ocenia funkcjonalność strony internetowej pod względem zachowań użytkowników. Dla przykładu ocenia możliwość wklejania haseł, kwestie techniczne jak właściwe rozmiary wyświetlanych obrazów oraz poprawne zastosowanie kodów HTML. Google Lighthouse analizuje stronę WWW też na podstawie wskaźników SEO. Sprawdza między innymi zastosowanie opisów meta i atrybutu alt dodawanego do obrazów. Ostatnia z kategorii, czyli PWA (Progressive Web App) ma za zadanie badać, czy witryna internetowa posiada funkcję aplikacji dostępnej offline i czy właściwie działa w formie mobilnej. Tak szczegółowy audyt pokazuje wszystkie niedociągnięcia, jakie powinno się naprawić dla jak najlepszej optymalizacji strony WWW na WordPressie.

Test My Site with Google

Funkcja Test My Site w odróżnieniu od Page Speed oraz Lighthouse skupia się w głównej mierze na urządzeniach mobilnych. Najistotniejszej ocenie podlega czas wyświetlenia strony oraz metoda pokazania jej na komórkach. Test My Site produkuje szczegółowy raport pokazujący elementy, które trzeba zmienić. Między innymi wskazuje zasoby utrudniające renderowanie, efektywność JavaScript, a także podpowiada usunięcie niepotrzebnych narzędzi. Ta funkcja pokazuje również ulepszenia, jakie pomogą dostosować witrynę do potrzeb użytkownika, np. działanie witryny offline dostępnej ze wszystkich urządzeń. Test My Site with Google pokazuje również usprawnienia odnoszące się do takich działań, jak bezproblemowa rejestracja, logowanie oraz płatności. Google oferuje spory zakres narzędzi pokazujących najważniejsze usprawnienia pozytywnie wpływające na optymalizację strony WWW.

Wtyczki do optymalizacji stron na WordPressie

Obok narzędzi oferowanych przez Google do optymalizacji stron internetowych na Wordpresie można zastosować również zaprojektowane w tym celu wtyczki. Używając WordPressa uzyskuje się nieograniczony dostęp do darmowych i płatnych wtyczek, jakie zawierają sporo ciekawych dodatków, wzbogacających strony internetowe. Wtyczki związane z optymalizacją mają za zadanie wprowadzanie usprawnień, jakie wpływają na jakość strony.

Autoptimize – celem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja od strony kodów CSS oraz HTML. Za pomocą tej wtyczki eliminowane są nieużywane znaki w kodzie HTML. Za jej sprawą możliwa jest również optymalizacja czcionek i obrazów. Oprócz tego wtyczka Autoptimize przenosi skrypty do stopki, w ten sposób minimalizuje czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – to wtyczka, która ocenia strony, podstrony, wpisy itp. z uwagi na poprawność SEO np. fraz kluczowych, atrybutów alt, meta opisów lub parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest zmiana tych elementów, a dodatkowo wtyczka pokazuje odpowiednio przygotowane elementy i te, jakie trzeba zmienić w treści, żeby uzyskać jak najwyższe efekty optymalizacji strony WWW na Wordpresie.

W3 Total Cache – odpowiada za czas wyświetlania strony. Za sprawą tworzonych reguł usprawnia wydajność strony co sprawia, że wyświetla się ona znacznie szybciej. Zarządza budowaniem cache (pamięci podręcznej), jej czyszczeniem i na redukcję kodów np. HTML oraz CSS. Tą metodą przeglądarka zapisuje pliki statyczne w trakcie pierwszego wejścia na stronę, a przy następnych wejściach ładuje ją bez obciążania serwera www.

Optymalizacja stron

Komentarze są wyłączone.