Podpis elektroniczny Eurocert Toruń

Nowoczesne implanty zębów
3 lutego, 2021
Ocieplanie budynków pianą PUR Toruń
3 lutego, 2021

Co sprawia, że warto kupić elektroniczny certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany a elektroniczny podpis kwalifikowany

Internet proponuje ciągle wiele możliwości, korzystając z niego możemy załatwić co raz więcej spraw, również w kwestiach administracyjnych i urzędowych. W tym celu można przede wszystkim używać 2 rodzaje potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny podpis kwalifikowany.

Obie te metody stworzono do zastąpienia do tej chwili stosowanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie eleiminują go na stałe, dla wielu właścicieli firm używanie elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe oraz redukuje znaczną ilość czasu. Jak wiadomo troska o dobry wynik spraw m.in. urzędowych zwykle wiąże się z przesyłaniem wielu wniosków. Użycie elektronicznych sposobów umożliwia zredukowanie czasu, jaki dotychczas należało poświęcić, aby dotrzeć do urzędu, zazwyczaj także wyczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same formalności da się wypełnić bez opuszczania biura lub mieszkania.

Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny podpis ?

Od razu warto zaznaczyć, że elektroniczny podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto najpierw przemyśleć, do czego będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany można używać zaledwie w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP oraz CEIDG. Elektroniczny podpis ma natomiast szersze funkcje, z powodu czego spora część właścicieli firm go preferuje. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest wielofunkcyjny i uwierzytelnia każdy plik, jaki można było dotąd podpisywać ręcznie. To oznacza, że obok spraw czysto urzędowych poprzez elektroniczny podpis podpiszemy również m.in. umowy, e-maile lub transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie bezpłatny, natomiast za certyfikat kwalifikowany należy zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie aktywny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, a po upływie tego czasu da się go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin ważności do 3 lat.

Jeśli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany będzie całkowicie wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis staje się normą w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie niewielkich, rozkładając kwotę na cały okres ważności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi podstawę sprawnego działania . Dlatego, że elektroniczny podpis tworzony z wykorzystaniem współczesnych rozwiązań technologicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz tego samego zastosowania, które oferuje nam profil zaufany, certyfikat kwalifikowany  pozwala również regulowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu stosując osobisty certyfikat kwalifikowany np. można podpisywać oraz składać sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać umowy na odległość lub uczestniczyć w aukcjach i przetargach elektronicznych. Oprócz tego pozwala na podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny podpis służy podpisywaniu wszystkich istotnych dokumentów oraz ma taką samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak uzyskać elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Certyfikaty kwalifikowane sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z najbardziej popularnych jest elektroniczny podpis Eurocert. By uzyskać osobisty e-podpis należy wykupić w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt oraz program, przy okazji określając, na jaki termin ważności podpis będzie nam niezbędny. Po uzyskaniu zestawu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby partnera sprzedaży, gdzie odpowiedzialny pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko za sprawą tego elektroniczny podpis zostanie aktywny oraz możliwy do użycia. Spotkanie w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i należy na nie przygotować dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu osobistego e-podpisu.

W jaki sposób korzystać z podpisu kwalifikowanengo?

Od chwili instalacji oprogramowania na wybranym komputerze i aktywacji podpisu kwalifikowanengo, poprzez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu do woli. Sama obsługa programu nie powinna sprawić najmniejszego kłopotu. Należy włączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem poprzez program widoczną funkcją „podpisz” nanieść na wygenerowany plik elektroniczną sygnaturę, postępując zgodnie z wskazanymi opcjami formatu.

Chociaż elektroniczny certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla prywatnych osób. Taki certyfikat kwalifikowany zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami lub prywatnymi osobami.

Certyfikat elektroniczny

Komentarze są wyłączone.